%0 Journal Article %T تعیین شاخص‌های مؤثر بر توسعه صادرات مبلمان اداری ایران به روش تحلیل سلسله مراتبی %J مجله صنایع چوب و کاغذ ایران %I انجمن علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران %Z 2008-9066 %A علیزاده, حسن %A فائزی پور, محمدمهدی %A عزیزی, مجید %A ضیائی, محسن %D 2014 %\ 11/01/2014 %V 5 %N 2 %P 107-118 %! تعیین شاخص‌های مؤثر بر توسعه صادرات مبلمان اداری ایران به روش تحلیل سلسله مراتبی %K : مبلمان اداری %K توسعه صادرات %K فرایند تحلیل سلسله مراتبی %K تصمیم‌گیری گروهی %R %X صنعت مبلمان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های صنعتی مولد اشتغال و ثروت در کشورهای درحال‌توسعه و نیز یکی از شاخه‌های مهم تجارت بین‌الملل است. هدف از این مطالعه تعیین شاخص‌های مؤثر بر توسعه صادرات مبلمان اداری به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی و با تصمیم‌گیری گروهی است. به این منظور ابتدا با مراجعه به اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان واردات و صادرات مبلمان اداری مشخص شد و در مرحله بعد به‌منظور شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار بر توسعه صادرات مبلمان اداری پس از مطالعه اولیه، با تعدادی از صاحبان صنایع مبلمان و کارشناسان مرتبط مصاحبه صورت گرفت و این شاخص‌ها به شش گروه اصلی و 48 زیرشاخص تقسیم شدند. درجه اهمیت شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها پس از اخذ نظرات کارشناسان با نرم‌افزار اکسپرت چویس تعیین شد. نتایج نشان می‌دهد که در بین شاخص‌های اصلی، مواد اولیه و محصول به‌عنوان مهم‌ترین شاخص انتخاب‌شده‌اند. همچنین از میان 48 زیرشاخص تأثیرگذار نیز طراحی محصول، ضمانت و خدمات پس از فروش، کنترل کیفیت، اصلاح تعرفه‌های گمرکی و بازاریابی راهبردی به ترتیبِ ارزش وزنی، بیشترین اولویت را در توسعه صادرات مبلمان اداری داشتند. با توجه به سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات دولت در حوزه‌های مواد اولیه چوبی، نظام پولی و بانکی و زیرساخت‌های بازاریابی، همراهی کامل دولت با صنعت مبلمان برای حفظ توان تولید و رقابت صنعت مبلمان ایران در گام اول و دستیابی به پتانسیل حضور در بازارهای صادراتی در گام دوم، شرط لازم برای حضور این صنعت در بازارهای جهانی محسوب می‌شود. %U https://www.ijwp.ir/article_12042_91502a3f56a34fe8f463884fa0b5f95f.pdf