بررسی امکان استفاده از شلتوک برنج و پسماند کاغذ در ساخت لنت ترمز بدون مس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانش آموخته دکتری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران

چکیده

در این پژوهش ویژگی­های مواد اصطکاکی بدون مس و آزبست، با استفاده از پسماند سلولزی برای ساخت لنت ترمز بررسی شد. مواد اصطکاکی حاوی 20 درصد پسماند سلولزی (شلتوک برنج و پسماند کاغذ) برای ساخت لنت ترمز به روش صنعتی مورداستفاده قرار گرفت و مقاومت برشی، نرخ سایش و ضریب اصطکاک نمونه­های لنت ساخته شده طبق استانداردهای مربوطه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین مقاومت برشی لنت ترمزهای ساخته شده با شلتوک برنج در حالت نرمال، 35 درصد و پس از حرارت دادن، 24 درصد بیشتر از لنت ترمزهای ساخته شده با سلولز کاغذ است. همچنین میانگین ضریب اصطکاک لنت­های ساخته شده با شلتوک برنج در مراحل حرارتی آزمون سایش و اصطکاک، 35 درصد بیشتر از لنت ترمزهای ساخته شده با سلولز کاغذ و میانگین نرخ سایش لنت­های ساخته شده با شلتوک برنج، 67 درصد کمتر از لنت­های ساخته شده با سلولز کاغذ بود. هم­چنین کلیه ویژگی­های لنت ترمزهای ساخته شده با شلتوک برنج در حدود مجاز استاندارد بود؛ بنابراین می­توان گفت که لنت ترمز ساخته شده با استفاده از شلتوک برنج بدون مس و آزبست ویژگی­های مطلوبی دارد و می­توان از این فرمولاسیون در تولید لنت ترمز خودرو استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


[1] Blau, P., 2001. Composition, functions and testing of friction brake materials and their additives. Journal of OAK RIDGE NATIONAL LABORATORY, 64:1-23.
[2] Shinde, D. and Mistry, K. N., 2017. Asbestos base and asbestos free brake lining materials: Comparative study. International Journal of scientific world. 47-50.
[3] Moezzipour, A., Layeghi, M., Ebrahimi, G. and Akbari, B., 2014. Investigation of Possibility of Using Lignocellulosic Materials and Nano Alominum Oxide in Manufacture of Brake Lining. Journal of Forest and Wood Product, 67: 283-294.
[4] Ertan, R. and Yavuz, N., 2010. An experimental study on the effects of manufacturing parameters on the tribological properties of brake lining materials. Journal of Wear, 268: 1524-1532.
[5] Barros, L. Y., Poletto, J. C., Neis, P. D., Ferreira, C. H. and Pereira, H. S., 2019. Influence of copper on automotive brake performance. Journal of Wear, 426: 741-749.
[6] Wei, L., Choy, Y. S., Cheung, C. S. and jin, D., 2020. Tribology performance, airborne particle emission and brake squeal noise of copper-free friction materials. Journal of Wear, 448: 203215.
 [7] Zhang, J. Z., 2011. Copper-free friction material composition for brake pads, US Patent 8962711B2
[8] Aranganathan, N. and Bijwe, j., 2016. Development of copper-free eco-friendly brake-friction material using novel ingredients. Journal of Wear, 352: 79-91.
[9] Lee, P. W. and Filip, P., 2013. Friction and wear of Cu-free and Sb-free environmental friendly automotive brake materials. Journal of Wear, 302: 1404-1413.
[10] Mutlu, I., 2009. Investigation of tribological properties of brake pad by using rice straw and rice husk dust. Journal of Applied Science, 9: 377-381.
[11] Standard Test method for Road Cars - Brake Pads - Method of Cutting Resistance Test Disc Brake Pad, ISIRI, 2798.2013.
[12] Standard Test Method for Brake pads - test features and methods, ISIRI, 586. 2010.
[13] Desouza, A. G., Kanoa, F. S., Bonventa, J. and Rosa, D. 2017. Cellulose Nanostructures Obtained from Waste Paper Industry: A Comparison of Acid and Mechanical Isolation Methods, Journal of Mterials Research, 20.
[14] Mansaray, K. G. and Ghaly, A. E., 1997. Thermogravimetric Analysis of Rice Husks in an Air Atmosphere, Journal of Energy Sources, 20: 653-663.
 [15] Bharadwaj, A., Wang, Y., Sridhar, S. and Arunachalam, V. S., 2004. Pyrolysis of rice husk. Journal of Current Science, 87: 981-985.
[16] Shibata, K., Yamaguchi, T. and Hokkirigawa, K., 2014. Tribological behavior of RH ceramics made from rice husk sliding against stainless steel, alumina, silicon carbide, and silicon nitride. Journal of Tribology International, 73: 187-194.
[17] Satapaty, B. K. and Bijwe, J., 2004. Performance of friction material of organic fibers. Journal of Wear, 257: 573-584.
 [18] Bagheri, S., 2003. Investigation of behavior of five various fibers in composition of brake lining. M. S. thesis. University of Science and Industry. 85pp.