@article { author = {Darijani, Ali}, title = {Effective Indices in Site Selection of Furniture Industry from Point of View of Suppliers in North Khorasan Province: Application of AHP Method}, journal = {Iranian Journal of Wood and Paper Industries}, volume = {2}, number = {2}, pages = {135-145}, year = {2012}, publisher = {Iranian Scientific Association of Wood and Paper Industries}, issn = {2008-9066}, eissn = {2423-3242}, doi = {}, abstract = {Adequate conducting studies on site selection will have economic impact on performance of industrial firm; besides the effects of social, environmental, cultural and economic in their area. Also, the regional characteristics as key factors in determining where to locate the problem is that it creates incentives for public, private and cooperative sectors for investing on that place. Determining the effective indices in furniture industry to set sellers' view is the aim of this study that conducted in North Khorasan province, Iran in 2010. After reviewing literatures and interviews, the effecting factors were identified and classified into five main groups; "materials and products", "infrastructure", "mortal", "economic" and "rules and regulations". Value of weighted indices determined by getting comments from experienced furniture sellers as well as using Analytical Hierarchy Process (AHP) applied and flexible technique by Expert Choice software. The results showed that materials, distance to market, existing invertors indices with value-weighted 0.126, 0.114 and 0.099, respectively had highest priority.}, keywords = {Site Selection,furniture,Analytical Hierarchy Process (AHP),Ranking,North Khorasan}, title_fa = {ارزیابی شاخص‌های مؤثر در مکان‌یابی صنعت مبلمان از دیدگاه فروشندگان استان خراسان شمالی: کاربرد فناوری AHP}, abstract_fa = {انجام بررسی های مکان‌یابی درست و مناسب، علاوه بر تأثیر اقتصادی بر عملکرد واحد صنعتی، اثرگذاری های اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه محل احداث خود خواهد داشت. در ضمن ویژگی‌های منطقه‌ای نیز به‌عنوان عوامل کلیدی مؤثر در تعیین محل در مسائل مکان‌یابی به شمار می آید که باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاون در آن مکان می شود. تعیین شاخص‌های مؤثر در مکان‌یابی صنعت مبلمان از دیدگاه فروشندگان هدف این ارزیابی می‌باشد که در سال 1389 در استان خراسان شمالی صورت پذیرفت. بدین‌منظور پس از بررسی منابع و انجام مصاحبه‌های تخصصی، شاخص‌های تأثیرگذار شناسایی و در پنج گروه اصلی «مواد و فرآورده»، «زیرساختی»، «انسانی»، «اقتصادی» و «قوانین و مقررات» تقسیم‌بندی شد. ارزش وزنی شاخص‌ها با دریافت دیدگاه های فروشندگان باتجربه در این صنعت و بهره‌گیری از روش منعطف و کاربردی تحلیل سلسله مراتبی ([1]AHP) در محیط نرم‌افزاری Expert Choice تعیین شد. نتایج نشان داد در بین 45 شاخص تأثیرگذار در مکان‌یابی کارخانه مبلمان، شاخص‌های مواد اولیه، فاصله از بازار و وجود سرمایه‌گذاران به‌ترتیب با ارزش دهی وزنی 126/0، 114/0 و 099/0 در بالاترین اولویت‌ها قرار دارند. }, keywords_fa = {مکان‌یابی,مبلمان,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی,رتبه‌بندی,خراسان شمالی}, url = {https://www.ijwp.ir/article_11458.html}, eprint = {https://www.ijwp.ir/article_11458_ad33ceee4237a7b662db1c2313264e3a.pdf} }