@article { author = {Rangavar, Hossein and Kh.khosro, Saeid}, title = {Investigating the Effective Index on Customers Choice in Buying Furniture}, journal = {Iranian Journal of Wood and Paper Industries}, volume = {5}, number = {1}, pages = {153-164}, year = {2014}, publisher = {Iranian Scientific Association of Wood and Paper Industries}, issn = {2008-9066}, eissn = {2423-3242}, doi = {}, abstract = {The competitive world today, with increasing customers satisfaction and expanding the definition of hosting and its direct connection with quality of products is essential. Thus not only the current customers stay fixed but also it increases. The purpose of this study was to investigate and ranking the crucial indicators that influence the choice of furniture by customers. Because of this, the studied indexes are classified in 6 group: quality, beauty, design, creating a suitable atmosphere for selling the goods, selling conditions and advertising. Population consisted of three major commercial areas in Tehran (Delawaran, Hassan Abad and Yaftabad). Statistical sample consisted a number of 100 people. A questionnaire was developed to gather data. Reliability of the questionnaires has been approved through Cronbach's Alpha coefficient (0.921). Investigation of effective indexes was done by chi-square method and in order to final ranking the indexes, friedman analyses have been used. The results obtained of ranking showed the chief factor in customers choice is under category of beauty due to this elegancy role in customers point of view. After elegancy, according to the classified elements studied in this research, raw material in making furniture, wood production’s price, ergonomy, customers satisfaction for his last purchase and immediate delivery, respectively, are the most important effective index in buying furniture by consumer.}, keywords = {: Household wooden furniture,Friedman analyses,index,Buying,Consumers}, title_fa = {بررسی شاخص‌های مؤثر بر انتخاب مشتری در خرید مبلمان چوبی منزل}, abstract_fa = {در دنیای رقابتی امروز برای صاحبان صنایع با بالا رفتن اهمیت رضایت مشتری و گسترش آن، مفهوم مشتری‌مداری و رابطه مستقیم آن با کیفیت محصولات تولید شده یک ضرورت است. بدین‌ترتیب نه‌ تنها تعداد مشتریان فعلی حفظ بلکه افزایش خواهند یافت. هدف از این مطالعه، شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های مؤثر و تأثیرگذار بر انتخاب مشتری در خرید مبلمان چوبی منزل بود که در قالب شش شاخص اصلی شامل: کیفیت، زیبایی، طراحی، خدمات پس از فروش، شرایط فروش و تبلیغات تحت بررسی قرار گرفتند. جامعه آماری این مطالعه، خریداران مبلمان از سه نقطه مهم تجاری شهر تهران شامل دلاوران، حسن‌آباد و یافت‌آباد بودند. حجم نمونه‌های مورد بررسی100 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این مطالعه پرسش‌نامه بوده و همبستگی سؤالات پرسش‌نامه‌ها با ضریب آلفای کرونباخ 921/0 تأیید شد. برای بررسی تأثیر شاخص‌های مورد مطالعه بر خرید مبلمان از روش کی‌دو (x2) استفاده شد و رتبه‌بندی نهایی شاخص‌های مؤثر بر انتخاب مشتری با آزمون فریدمن انجام پذیرفت. نتایج حاصل از رتبه‌بندی صورت گرفته نشان داد که مهم‌ترین شاخص مؤثر در انتخاب مشتری معیار‌های مربوط به زیر مجموعه زیباییمحصول است. در این زمینه عامل ظرافت نقش بسزایی را در خرید مبلمان از نقطه‌ نظر مشتریان دارد. همچنین پس از عامل ظرافت با توجه به عوامل زیرمجموعه هر یک از شاخص‌های موردبررسی به ترتیب عوامل استفاده از مواد اولیه مناسب در ساخت مبلمان، قیمت محصولات چوبی، ارگونومی، رضایت مشتری از خرید قبلی خود و تحویل فوری و به‌موقع محصولات از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در خرید مبلمان توسط مشتریان می‌باشند.}, keywords_fa = {مبلمان چوبی منزل,آزمون فریدمن,شاخص‌,خرید,مشتریان}, url = {https://www.ijwp.ir/article_11298.html}, eprint = {https://www.ijwp.ir/article_11298_fc137f87c434a97c4338a9bbc71fcd62.pdf} }